Duncan Stutterheim (ID&T) en Sjoerd Wynia (Club Air, The Good Guyz) lanceerden tijdens NES2014 de campagne Celebrate Safe!, gericht op de veiligheid en gezondheid van het uitgaanspubliek. Feesten is fantastisch, maar zorg wel dat je heelhuids en gezond weer thuiskomt! Dat is de boodschap. Een kleine veertig dance events gebruiken het uniforme logo van Celebrate Safe! en geven de bezoeker de tien ‘Peilers’ mee om veilig te feesten. De toon van de campagne is serieus, de bezoeker wordt gewezen op de eigen verantwoordelijkheid.

Directe aanleiding voor Celebrate Safe! was een onderzoek in Amsterdam onder clubbers en ravers waaruit bleek dat 55 procent van hen recent XTC had gebruikt. Dat was in het voorjaar van 2014. Normaal stellen events zich terughoudend op als het over drugsgebruik gaat. Zij willen niet met harddrugs geassocieerd worden en ze willen evenmin op de stoel van de wetgever of de politie gaan zitten. Maar de uitkomst van dit onderzoek was een reden om zich meer proactief op te stellen. In oktober kwam daar de media-aandacht bij voor de drugsdoden na het Amsterdam Dance Event. Maar Celebrate Safe! gaat over veel meer dan drugs alleen. 

De belangrijkste Peilers:

  • het gebruik van alcohol en drugs is nooit zonder risico 
  • neem voldoende rust
  • ga niet achter het stuur zitten met alcohol of drugs in je lijf
  • wees zuinig op je oren, hard geluid kan gehoorschade veroorzaken
  • veilige sex, ook op de camping site
  • wees voorbereid op alle weersomstandigheden 
  • de Eerste Hulp is je vriend.

Voor de dance events is dat laatste een belangrijk aandachtspunt: er moeten niet alleen voldoende EHBO-posten zijn maar die moeten ook open en toegankelijk zijn voor de bezoeker, zodat er geen drempel is om er naar toe te gaan. De campagne Celebrate Safe! wordt ondersteund door Unity, Event Medical Service en Med Event. 

www.celebratesafe.nl

Onderwerpen