Maandag 12 juni 2017 vindt in het ATLAS Theater in Emmen de tiende editie plaats van het Nationaal Congres Citymarketing (NCC). Het NCC is dé jaarlijkse ontmoetingsplaats voor mensen werkzaam in marketing, communicatie en/of promotie bij de overheid, in de publiek-private sector, wetenschap en bedrijfsleven; een traditie op het gebied van citymarketing. Tijdens het congres wordt ook de 8e Nationale Citymarketing Trofee (NCT) uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” in de categorie tot 120.000 en 120.000+ inwoners.

Met sprekers van kaliber en mogelijkheden om met collega’s uit het hele land ervaringen uit te wisselen, is het NCC door en voor de branche. Wetenschappelijke, bestuurlijke en praktische invalshoeken komen aan bod en er worden tips en adviezen gegeven over de opzet van beleid en organisatie. Het programma bestaat uit een plenair gedeelte en een zeer gevarieerd aanbod van themasessies/tafelgesprekken in kleinere groepen. Daarnaast is er een belangrijke plaats ingeruimd voor kennisuitwisseling en het bespreken van werkervaringen.

2017 in het teken van “Fans van je stad”

De 10e editie van het NCC heeft als thema “Fans van je stad”. Citymarketing drijft op de aanbevelingen van mensen in je omgeving; een bestemming wordt sociaal opgebouwd en uitgedragen. Inwoners, ondernemers en reizigers delen ervaringen, foto’s en verhalen over hun favoriete stad, simpelweg omdat zij er trots op zijn. Maar hoe worden zij ambassadeurs van je stad en op welke wijze kun je daar als citymarketeer op inspelen?

Tijdens de themasessies/tafelgesprekken geven visionaire sprekers als Peter Kentie (Eindhoven Marketing), Nico Mulder (24H Amsterdam) en Bram Jonkheer (Blauw Research), hun visie op de thematiek en de toekomst van het vakgebied met als doel citymarketeers te informeren en inspireren.

Verkiezing “beste citymarketing gemeente van Nederland”

Op het NCC17 wordt traditiegetrouw ook de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar in de categorie gemeenten tot 120.000 inwoners en gemeenten met 120.000+ inwoners. In 2016 vielen de beide prijzen in Zuid-Holland met respectievelijk Goeree-Overflakkee en Den Haag. Nieuw deze editie is de titel “Citymarketing Personality of the year”. Deze trofee wordt uitgereikt aan een (rechts)persoon die het afgelopen jaar van bijzondere betekenis is geweest voor de citymarketing, beeldvorming en uitstraling van een stad of gemeente. Het kan een bestuurder, citymarketeer, vereniging of instantie zijn. Maar ook een ondernemer of individuele inwoner.

De winnaars van de NCT worden bepaald door een onafhankelijke en deskundige jury onder het voorzitterschap van Alexander Rinnooy Kan, lid van de Eerste Kamer en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.

Gastgemeente Emmen

Het Drentse Emmen is de gastgemeente van het NCC17. Emmen ligt op de zuidelijke uitloper van de Hondsrug, een zandrug met een lengte van 70 kilometer en een hoogte van 20 meter boven NAP. De Hondsrug, inclusief de plaats Emmen, vormt het enige UNESCO-gepart van Nederland. Het centrum van Emmen heeft de afgelopen tien jaar een metamorfose ondergaan. Vanaf 2007 is gewerkt aan de Centrumvernieuwing Emmen, een integrale gebiedsontwikkeling in het centrum van Emmen om een nieuw stadshart te creëren. Het grootste project in de geschiedenis van Emmen heeft ervoor gezorgd dat inwoners en ondernemers weer trots zijn op hun centrum.