26 februari 2013?- De wereldwijde omzet van de muziekmaatschappijen groeide in 2012 met 0,3% ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit het vandaag verschenen IFPI-rapport ?Digital Music Report?.
Dat is het beste resultaat sinds 1998 en het bewijs dat de verbeterde marktomstandigheden die in 2011 zichtbaar waren, een duurzaam karakter hebben. De groei is zichtbaar in negen van de top 20-markten.
Hoewel Nederland een top 10-markt is, bleven ook in 2012 de inkomsten uit digitale distributie achter bij de wereldwijde ontwikkeling. Dankzij een aantal belangrijke stappen in de bestrijding van het illegale aanbod ? zoals de blokkade van The Pirate Bay – en de uitbreiding van legale digitale diensten, lijkt hier verandering in te komen.
Volgens IFPI heeft Nederland de potentie om een soortgelijke ontwikkeling door te maken als Zweden, waar de inkomsten uit digitale distributie inmiddels groter zijn dan die uit de verkoop van cd?s.
In Nederland werden in 2012 in totaal nog 10 miljoen cd?s verkocht. Dat zijn er 3,5 miljoen minder dan in 2011. Mede hierdoor daalde het totale bedrag dat de consument besteedde aan fysiek product met 26,4% naar 132,6 miljoen euro. De totale besteding aan downloads en streams steeg naar schatting van GfK Retail and Technology Benelux met 67,7% van 34 miljoen naar 57 miljoen euro.