26 februari 2013 – Muziekmaatschappijen hebben in 2012 een omzet gerealiseerd van 16,5 miljard dollar. Dit is een groei van 0,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit het vandaag verschenen IFPI-rapport ?Digital Music Report?.
Dat is het beste resultaat sinds 1999 en het bewijs dat de verbeterde marktomstandigheden die in 2011 zichtbaar waren, een duurzaam karakter hebben. De groei is zichtbaar in negen van de twintig landen uit de top 20 markten.
Een aantal opmerkelijk cijfers en conclusies uit het vandaag verschenen rapport:
– inkomsten uit digitale diensten stegen wereldwijd met 9% naar $5.6 miljard. Daarmee is de omzet uit digitale exploitatie goed voor een aandeel van 34% van het totaal,
– het aantal downloads steeg met 12% in 2012 en is daarmee goed voor 70% van alle digitale inkomsten,
– het aantal consumenten dat gebruikmaakt van een betaalde muziekdienst steeg met 44% naar ruim 20 miljoen in 2012. Ruim 10% van de omzet uit digitale exploitatie komt uit abonneediensten,
– digitale retailers zijn inmiddels actief in meer dan 100 landen wereldwijd.
De tien bestverkochte albums wereldwijd in 2012:
1. Adele ? 21 (8.3 miljoen)
2. Taylor Swift ? Red (5.2 miljoen)
3. One Direction – Up All Night (4.5 miljoen)
4. One Direction – Take Me Home (4.4 miljoen)
5. Lana Del Rey – Born To Die (3.4 miljoen)
6. P!nk – The Truth About Love (2.6 miljoen)
7. Rod Stewart – Merry Christmas, Baby (2.6 miljoen)
8. Rihanna ? Unapologetic (2.3 miljoen)
9. Mumford & Sons ? Babel (2.3 miljoen)
10. Maroon 5 ? Overexposed (2.2 miljoen)
Bron: IFPI
De tien bestverkochte singles wereldwijd in 2012:
1. Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe (12.5 miljoen)
2. Gotye – Somebody That I Used To Know (11.8 miljoen)
3. Psy – Gangnam Style (9.7 miljoen)
4. Fun – We Are Young (9.6 miljoen)
5. Maroon 5 ? Payphone (9.1 miljoen)
6. Michel Tel? – Ai Se Eu te Pego (7.2 miljoen)
7. Nicki Minaj ? Starships (7.2 miljoen)
8. Maroon 5 – One More Night (6.9 miljoen)
9. Flo Rida ? Whistle (6.6 miljoen)
10. Flo Rida – Wild Ones (6.5 miljoen)
Bron: IFPI