Welke innovaties moeten we n? aanpakken om in 2020 een succesvol evenement te organiseren? Het platform Open House is opgericht om die innovatieve idee?n op te sporen en tot succesvolle business te maken. Reden voor de VVEM om een partnership aan te gaan. Tom Engbers, managing director van Open House, legt uit wat het platform is en wat dit kan betekenen voor evenementenmakers.
Wat houdt Open House in?
“Open House is opgezet om innovatie in dance, muziek en events te stimuleren. Wij helpen mensen met kansrijke idee?n om die uit te werken en er echte business van te maken. Jonge ondernemers met innovatieve plannen helpen we om hun bedrijf op te starten. Open House faciliteert dat in samenwerking met zijn partners. Wij zijn dus zelf geen bedrijf, we zijn een open platform waar alle betrokkenen zich bij kunnen aansluiten. Voor ons is het belangrijk dat ook een brancheorganisatie als de VVEM zich heeft aangesloten.”
Waarom wil Open House de VVEM er graag bij hebben?
“De VVEM en haar leden kunnen ons de noodzakelijke input leveren. Welke innovaties zijn het meest kansrijk? Waar liggen nieuwe mogelijkheden? Waar is behoefte aan? Wij hopen dat de VVEM met vragen en idee?n naar ons toekomt. Andersom zitten de leden van de VVEM op deze manier vooraan als het om de innovaties gaat die vanuit Open House ontstaan. Die wisselwerking zoeken wij ook nadrukkelijk!”
Aan wat voor innovaties moeten we denken?
“Tijdens Eurosonic Noorderslag mocht ik een sessie presenteren onder de noemer Event 2020. De vraag was: welke innovaties moeten we n? aanpakken om in 2020 een succesvol evenement te organiseren?’ Daar kwamen allerlei idee?n naar voren op het gebied van duurzame events, data analyse en nieuwe technologie. Hoe kunnen we een event energieneutraal maken? Welke alternatieven zijn er voor dieselgeneratoren? Kunnen we duurzamer omgaan met licht, geluid en decor? Hoe kunnen we data-analyse inzetten? Kunnen we een event beter en veiliger maken met track & trace? De idee?n kwamen vanuit het publiek en het panel waarin partijen zaten als Loc7000, Ampco Flashlight en ID&T, leden van de VVEM dus.”
Dat bewijst ook meteen het nut van dit partnership?
“Inderdaad. Voor Open House is de link met de achterban van de VVEM enorm belangrijk. Wij willen van jullie horen welke vragen er leven. Van de andere kant willen wij de innovatieve oplossingen die uit ons platform voortkomen naar jullie toebrengen. Die wisselwerking, dat is de crux van het verhaal. Daarom zijn wij blij om de VVEM aan tafel te hebben.”?
Welke plannen heeft Open House voor 2015?
“Open House werkt met challenges, uitdagingen die om innovatieve oplossingen vragen. Mensen kunnen daar een businessplan voor indienen. Op dit moment, eind januari, zitten we midden in de jurering van 26 businessplannen die zijn ingediend voor de eerste serie innovatievraagstukken die we hebben uitgezet. De keuze van de jury zal half februari bekend zijn, daarna gaan die projecten lopen. Verder draaien we vanaf 1 maart een intensief traject van drie maanden met 4 tot maximaal 10 startups. Dat is onze business accelerator, een programma voor jonge ondernemers. En in april en mei gaan wij samen met onze partners nieuwe challenges uitschrijven. Dan komen we dus ook bij de VVEM langs met de vraag: als jullie het zouden mogen bepalen, wat moet er dan op de agenda staan? Als we de nieuwe challenges hebben geselecteerd, kunnen daar weer businessplannen voor worden ingediend, vermoedelijk in september of oktober. De gedachte is dat er zo een ecosysteem ontstaat waarin innovatieve en nieuwe business gemakkelijk kan groeien.”