De KNVB heeft een wetsvoorstel Voetbalevenementenwet opgesteld en aangeboden aan PvdA, VVD en CDA en alle overige betrokkenen.
Hierbij voerde de voetbalbond de afgelopen periode onder meer overleg met politieke partijen, de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Ministeries van Binnenlandse Zaken en VWS en diverse wetgevingsjuristen.
Dit geldt ook voor strafbare gedragingen die voortkomen uit een vermeende identificatie met een bepaalde club uit het betaalde voetbal, zonder dat er een direct verband hoeft te bestaan met het plaatsvinden van een voetbalevenement;
Een algemene strafverhoging wordt geïntroduceerd voor het geval een delict verband houdt met een voetbalevenement;
Specifieke bijkomende straffen kunnen worden opgelegd, zoals een stadionverbod en een omgevingsverbod;
In combinatie met deze bijkomende straffen kan ook een meldplicht worden opgelegd;
Het Nederlandse strafrecht kan ook worden toegepast op Nederlanders die zich in het buitenland schuldig maken aan delicten die verband houden met een voetbalevenement;
Indien een stadionverbod of omgevingsverbod niet wordt nageleefd, kan vervangende hechtenis worden toegepast;
Het opzettelijk gooien van voorwerpen zonder geldige reden tijdens een voetbalevenement wordt strafbaar gesteld;
Er is een afwijkend regime voor jeugdigen opgesteld;
Door invoering van de Wet OM- afdoening (verwacht medio 2007) kan de officier van justitie strafbeschikkingen uitvaardigen. In de Voetbalevenementenwet is de mogelijkheid om een stadion- of omgevingsverbod met meldplicht als strafbeschikking uit te vaardigen specifiek opgenomen;
Als ingangsdatum van de Voetbalevenementenwet is beoogd 1 januari 2008.
Juridische maatregelen om voetbalvandalisme te bestrijden laten zich niet alleen vertalen tot het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering. De voetbalevenementenwet dient onderdeel te zijn van de reeds bestaande ketenbenadering. Dit betekent dat partijen vooral vanuit hun eigen verantwoordelijkheid een bijdrage aan de oplossing leveren. De mogelijkheden uit het civiel recht en het bestuursrecht zullen waar mogelijk tevens worden benut om ‘harde kern’ supporters aan te pakken. De meldplicht is vooral van belang voor recidivisten (circa 29%) en minder voor zogenaamde ‘first offenders’. Draagvlak ,,De Voetbalevenementenwet als repressief slot op de deur is een gewenst en doeltreffend instrument. Het draagt bij aan het effectief opsporen en bestraffen van de kwaadwillende voetbalsupporters", zo stelt Kesler. ,,We weten dat er in de maatschappij steeds meer draagvlak is om de echte hooligans uit de stadionomgeving te weren. We hebben gemerkt dat dit draagvlak ook in de politiek aanwezig is. De heren Zijlstra (VVD) en Spekman (PvdA) hebben zich voorstander getoond van de wet en het CDA heeft zich bereid verklaard mee te werken. We laten het dossier dan ook met veel vertrouwen bij hen achter, maar blijven uiteraard bereid waar nodig deel te nemen aan verdere discussies. Het woord is nu echter eerst aan de politiek."