Het afgelopen jaar is het aantal bezoekers van grote concerten (meer dan 3000 bezoekers) fors gegroeid. De 207 concerten ontvingen 2,9 miljoen bezoekers in 2019, een groei van 16 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijk uit de branchecijfers die zijn opgesteld door onderzoeksbureau Respons en de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) en vandaag (vrijdag 17 januari) zijn gepresenteerd op Eurosonic Noorderslag in Groningen.

De opbrengsten stegen met 25 procent naar €165 miljoen (excl. btw), deels veroorzaakt door de 7 procent groei van het aantal grote concerten en deels door reguliere prijsverhogingen. Het effect van de btw-verhoging van 6 naar 9 procent komt daar nog bij.

De concertreeks van Marco Borsato trok in 2019 met 240.000 de meeste bezoekers en droeg substantieel bij aan de eerste plek van de Rotterdamse Kuip als grote stijger onder de accommodaties> In totaal ontving De Kuip in 2019 285.000 bezoekers, waar er in 2018 geen concerten waren op deze locatie. Ook de concerten van André Rieu op het Vrijthof in Maastricht en die van Guus Meeuwis in Eindhoven waren met respectievelijk 150.000 en 135.000 bezoekers populair. De gemiddelde ticketprijs voor concerten steeg met 7 procent naar €56,60.

Ziggo Dome bleef de best bezochte concertlocatie en groeide met 250.000 bezoekers naar een totaal van 1.046.500. AFAS Live bood met 80 optredens de meeste concerten en staat tweede wat betreft het aantal bezoekers, dat met 100.000 steeg naar 412.000. De Johan Cruijff Arena mocht 220.000 concertbezoekers minder verwelkomen dan in 2018, waarvan ruim de helft werd veroorzaakt doordat er minder concerten van De Toppers hebben plaatsgevonden. Amsterdam blijft met een marktaandeel dat groeide tot 75 procent dé concertstad van Nederland. Belangrijkste organisator van concerten is zoals eerdere jaren MOJO Concerts, de grootste groeier is het Amsterdamse bedrijf Friendly Fire.

Meer informatie is te vinden op de website van Respons.