Diverse ticketingbedrijven, podia en festivals hebben aan de Consumentenbond toegezegd om in het vervolg ook servicekosten terug te gaan betalen als een evenement geannuleerd of verschoven wordt. Daarmee geeft de branche gehoor aan de oproep die de Consumentenbond vorig jaar deed.
“De belangrijkste offici?le kaartverkopers, zoals Eventim en See Tickets, hebben inmiddels het beleid aangepast”, zo stelt de Consumentenbond op haar website. Ook de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) heft namens de leden (poppodia en festivals zoals Lowlands en Pinkpop) beloofd de servicekosten terug te betalen bij het afblazen of verschuiven van een evenement. Vorig jaar heeft Ticketmaster hiertoe ook al besloten. De Consumentenbond is blij met dit resultaat.
De Consumentenbond stelde vorig jaar al dat de juridische grond om bij annulering geen servicekosten terug te betalen ontbreekt. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt al langer dat consumenten recht hebben op restitutie van het volledige bedrag. Dit gebeurde in de praktijk echter nog niet altijd. Tegenover EB Live zegt Eventim-salesmanager Joost Spanjaard: ?Afgelopen jaar heeft de ACM afgedwongen dat alle niet-vermijdbare kosten in de getoonde ticketprijs worden gecommuniceerd. Deze stap vormde voor Eventim een praktisch moment om consumenten bij een afgelasting of verschuiving de betaalde service fees terug te betalen. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook de verzendkosten voor hardcopy tickets. Hoewel deze ontwikkeling geld kost, is het uiteindelijk een perfecte investering in de service-gedachte. Het betaalt zich in veelvoud terug in klanttevredenheid, een eigenschap die Eventim hoog in het vaandel heeft staan.”
Secundaire ticketers zijn nog niet overstag. De Consumentenbond waarschuwt consumenten hiervoor en raadt aan kaarten alleen bij de offici?le verkooppunten te kopen.