Vanuit I Love My Ears (voortvloeiend uit ons gehoorconvenant) wordt vanaf 25 mei de campagne Doppies gestart. Hiermee wordt het dragen van gehoorbescherming bij jongeren tussen de 18 en 25 jaar onder de aandacht gebracht.
Wat zijn Doppies?
Een Doppie is het karakter van een oordop met muziekfilter. Doppies gaan een gesprek aan en komen in herkenbare situaties voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Doppies herinnert jongeren eraan om oordoppen met muziekfilter te dragen voor een optimale muziekbeleving en geen last te krijgen van gehoorschade zoals een piep of ruis. Dit blijkt te werken. Na een pilot van de campagne in november vorig jaar, bleek dat de jongeren die de campagne gezien hadden 10% meer oordoppen met muziekfilter hebben gekocht (dan degene die de campagne niet heeft gezien).
Waarom deze campagne?
Awareness blijft belangrijk. Want of de muziek nu op 96 of maximaal 103 dB(A) staat, het blijft belangrijk dat de bezoekers van evenementen met versterkte muziek zelf preventiemaatregelen nemen om het gehoor gezond te houden. Naast de algemene campagne-uitingen van I Love My Ears hebben we nu voor de jongeren-doelgroep deze aanvullende campagne ontwikkeld.
Planning
We proberen het hele jaar Doppies onder de aandacht te brengen, maar er zijn drie pieken:
- 25 mei – 25 juni: focus op festivalbezoekers, met op 25 mei een landelijke kick-off en persaandacht voor Doppies;
- Half augustus: focus op introweken (in samenwerking met de studentenverenigingen);
- Half oktober: focus op clubs.
Wat kan jij doen?
Hoe vaker de doelgroep de campagne tegen komt, hoe groter het effect gaat zijn. Je kan gratis helpen door de beelden uit de toolkit te delen op de eigen social kanalen. We hopen dat de jongeren goed voorbereid op pad gaan en de oordoppen met muziekfilter vooraf kopen. Maar denk ook bijvoorbeeld op de locatie zelf door narrowcasting of posters. Het materiaal is vanaf vandaag 23 mei beschikbaar als downloadbaar bestand: Downloaden VVEM – I Love My Ears