Google heeft aangekondigd haar platform niet langer meer open te willen stellen voor advertenties van secondary ticketers zoals Viagogo. De maatregel is per direct wereldwijd ingegaan.
De beslissing van Google volgt op de in 2018 al aangescherpte Google AdWords policy, die het professioneel opererende doorverkoopplatforms onmogelijk maakte om zich als offici?le verkooppunten te profileren. De recente wereldwijde boycot van dergelijke adverteerders, is een resultaat van een lobby van met name Britse brancheorganisaties en politici. “Als mensen ons platform gebruiken om tickets te verkopen, willen wij er zeker van zijn dat dit een betrouwbare ervaring wordt”, zo stelt Google in een verklaring. “Om die reden hebben we strenge regels en maken we waar nodig stappen als wij constateren dat een adverteerder deze regels overtreedt.”
Ook in Nederland blijft de doorverkoop van tickets voor evenementen een punt van discussie. Op het mede door de VVEM georganiseerde Congres Podia | Festivals | Evenementen staat 2 oktober aanstaande de deelsessie Secondary Ticketing op het programma. Hierin wordt besproken hoe de (door)verkoop van kaarten voor schaarse evenementen goed of beter geregeld kan worden. Daar wordt ook de (her)lancering van de campagne Weet Waar Je Koopt gepresenteerd. Deze wordt stevig opgetuigd, daar minister Van Engelshoven na gesprekken met de sector over doorverkoop van concert- en evenementtickets heeft geconcludeerd de consument met name behoefte heeft aan voorlichting over het veilig kopen van een evenementenkaartje. De Weet Waar Je Koopt campagne gaat met dit doel worden ingezet, de VVEM is een van de partners in deze campagne.