Vanuit de Nederlandse muziekindustrie is de campagne Liefde voor Muziek gestart. Het vanuit de industrie opgestelde pamflet wijst met klem op de economische en culturele noodzaak tot behoud van de (live) muzieksector. Aan de campagne is een petitie verbonden.
“Livemuziek bestaat niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmee verbonden keten van onder meer ticketbedrijven; boekingskantoren; evenementenorganisatoren; backliners; (tour)managers; programmeurs; poppodia; muziekmedia; geluid- en licht technici; zaalbeheerders; podiumbouwers; cateraars; beveiligers; merchandisers; (tent- en bus)verhuurders; marketeers; promotie- en mediaspecialisten; detailhandelaren en platenmaatschappijen. Samen leveren zij een essenti?le bijdrage aan de economie en aan het welzijn van ons land”, zo staat in het pamflet.
De petitie is te ondertekenen via https://liefdevoormuziek.nu. De intitiatiefnemers willen aan de overheid duidelijk maken hoe belangrijk (live) muziek voor het land en de economie is. De VVEM juicht dit soort initiatieven uiteraard toe en heeft de petitie ondertekend. Volgende maand wordt het resultaat van deze petitie aan de minister van OC&W overhandigd.
Met de campagne Liefde Voor Muziek wordt het belang van de sector benadrukt. Veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP?ers hebben geen omzet of inkomen meer door de coronacrisis. Tienduizenden banen en knowhow dreigen verloren te gaan. Livemuziek bestaat immers niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmee verbonden keten van onder meer boekingskantoren, evenementenorganisatoren, backliners, (tour)managers, programmeurs, poppodia, muziekmedia, geluid- en licht technici, zaalbeheerders, podiumbouwers, cateraars, beveiligers, merchandisers, (tent- en bus)verhuurders, marketeers, promotie- en mediaspecialisten, detailhandelaren en platenmaatschappijen.