Vandaag is de nieuwe campagne van Weet Waar Je Koopt gelanceerd. Een campagne die hard nodig is, want nog altijd zijn secondary ticketverkopers een doorn in het oog van de evenementenbranche. Om het Nederlandse publiek bewuster te maken van het bestaan van secondary ticketing en met name de grote risico’s die hierachter schuilen, rolt de stichting Weet Waar Je Koopt een uitgebreide landelijke bewustwordingscampagne uit.
De vernieuwde website https://weetwaarjekoopt.nl/ is hierbij hét platform waar je leest hoe en waar je het beste ticket(s) aan kunt schaffen en via welke kanalen de consument dat vooral níet moet doen. Ook kan men er terecht voor concrete tips bij oplichting.
Sinds 2020 is Weet Waar Je Koopt een officiële stichting. Met behulp van een van de overheid verkregen subsidie, wordt sindsdien hard gewerkt aan een nieuwe landelijke campagne. Nu de sector weer volop draait, en zo ook de secondary ticket partijen, is het hoog tijd om deze campagne te lanceren. Vanaf 1 juni 2022 tot en met het najaar 2022 draait er een grote online campagne. Tevens worden er voorlichtingsvideo’s verspreid en zal Weet Waar Je Koopt tijdens het drukke evenementenseizoen ook offline niet onopgemerkt blijven.
Samen met de vernieuwde website streeft Weet Waar Je Koopt ernaar om consumenten te beschermen tegen de risico’s van secondary ticketing. Tweedehands ticketverkoop is uiteraard niet meer weg te denken uit de samenleving, maar tegen doorverkoop moet gezamenlijk opgetreden worden. Het structureel opkopen van toegangskaarten door websites die zich voordoen als officieel voorverkoopadres, is helaas niet zomaar uit te bannen en campagnes blijven zodoende hard nodig.
WWJK keurmerk en continuïteit
Op 1 juni wordt ook het officiële Weet Waar Je Koopt keurmerk gepresenteerd. Het logo van Weet Waar Je Koopt is gedeponeerd bij het merkenregister en mag alléén met toestemming van de stichting gebruikt worden. Op deze manier is er controle en wordt onrechtmatig gebruik ervan voorkomen. Bovendien kan de live entertainmentbranche hiermee gezámenlijk een vuist maken en ervoor zorgen dat ook ná 2022 de noodzakelijke campagnes kunnen voortbestaan.
Gebruik logo (en toolkit) gratis voor VVEM-leden
VNPF-leden en VVEM-leden worden in ieder geval tot eind 2023 gezien als officiële verkooppartij. Zij kunnen het WWJK keurmerk in ieder geval tot eind 2023 kosteloos gebruiken. Overige branchegenoten nodigen we ook van harte uit om een jaarlijkse bijdrage te doen. Want alléén op die manier kan gebruik gemaakt worden van het officiële Weet Waar Je Koopt-logo en kan de stichting ook ná 2022 de campagne voortzetten.
Het is noodzakelijk dat we als branchegenoten samen optrekken voor de continuïteit van Weet Waar Je Koopt en daarmee een gezonde live evenementenbranche.